NIEUWS   05-03-2019


[Blog] van Rein van der Wal: Het traject Harllingen - Groningen aanhaken op de Wunderline

Iedereen heeft wel eens wensen of dromen.
Dat geldt ook voor politici .
Als statenlid heb je dan ook nog het voordeel dat je soms invloed kunt hebben of kan werken om je wensen uit te laten komen . Ook ik droom en of fantaseer dus wel eens om mijn wensen uit te laten komen. Ik zal een voorbeeld geven.




"Harlingen - Hamburg: de dreamline" (Blog van Rein van der Wal)

Ik woon in de gemeente Achtkarspelen niet zover van Buitenpost. Het lijkt mij mooi om eens vroeg op een morgen met mijn vrouw op de trein te stappen en dan een paar uurtjes later uit de trein te stappen in Bremen of misschien wel Hamburg. Om daar een dag rond te kijken in de stad of te winkelen. Kort gezegd om daar de toerist uit te hangen. En dan aan het eind van de dag de trein terug te pakken en dan toch nog op een geschikte tijd weer thuis te zijn diezelfde dag.

Directe verbinding tussen beide Frieslanden 
Dit kan alleen maar als de trein in een kortere reistijd naar Noord-Duitsland rijdt en terug. Een sneltrein die nog maar op enkele plaatsen stopt in Fryslân  (Harlingen, Leeuwarden en Buitenpost bijvoorbeeld) en op de rest van het traject. Daarom heeft de staten fractie van de FNP al in het jaar 2012 een motie ingediend in de Staten van Friesland om de treinverbinding Harlingen-Hamburg te verbeteren en doorgaand te maken. Dus geen trein meer alleen van Leeuwarden naar Groningen en dan terug rijden. Nee een trein vanaf Harlingen te laten doorrijden aan Hamburg toe vice versa . Momenteel zijn er al plannen om de spoorlijn Groningen-Hamburg flink te verbeteren en sneller te maken.  Die trein rijdt dan rechtstreeks tussen deze steden. 
Dit plan en traject noemen ze al de 'wunderline'.

Andere voordelen: cultuuruitwisseling, vliegen op Bremen
Dan kunnen studenten snel heen en weer reizen tussen de verschillende steden ( denk aan Campus Leeuwarden bijvoorbeeld), dit geldt ook voor toeristen vanuit Noord-Duitsland die Fryslân (of de Friese Waddeneilanden Vlieland en Terschelling) willen bezoeken of Friese toeristen die naar Noord-Duitsland willen. Ook voor de haven van Harlingen kan het een pluspunt zijn, meer mensen of bedrijven die sneller bij haar kunnen komen. Ook een snellere verbinding kan het zijn tussen de verschillende Frieslanden met meer kultuur-uitwisseling. Zelfs voor friezen die vliegen willen vanaf de vliegvelden van Bremen of Hamburg kan het een voordeel zijn . 
 
Om deze wens te realiseren moet er wel flink wat meer gebeuren aan het spoor. Het hoeft ook niet in één keer te gebeuren, want het zal een zak vol geld gaan kosten. Het is een wens op termijn, zo moet u dat zien natuurlijk. 

Misschien wel op waterstof 
Dus met regelmatige tussenstappen het opbouwen. 
Het spoor wordt momenteel al verdubbeld op gedeelten van het traject tussen Groningen en Leeuwarden en ook is het de bedoeling dat het vervoer duurzamer wordt. 
De batterij-trein staat in de planning. Misschien zelfs wel een waterstof-trein. Maar ik wil verder gaan. Dat is mijn fantasie, je kunt wel zeggen mijn wens.
Ik wil het liefst een dubbel spoor op het hele spoor-traject tussen Harlingen en Hamburg en het liefst dan ook nog in de toekomst kompleet geëlektrificeerd. Dat zou het mooiste zijn en erg duurzaam. Dan is het een komplete en een heel snelle verbinding geworden, die ook heel goed konkurreren kan met andere transport-mogelijkheden. 
De reistijd is dan flink verkort tussen Fryslân en Noord-Duitsland. 
 
Noem het dan voor mijn part: de "Wunderlike droomlijn” of het wonder van de droomlijn Harlingen-Hamburg. 

Rein van der Wal , is met nummer 6 kandidaat statenlid voor de Statenverkiezingen voor FNP Fryslân 



Tags: bloch, ferfier yn fryslan

MEER OVER DIT ONDERWERP




2019 FNP Fryslân - Disclaimer